Operasi Rekonstruksi ACL, Meniscus, PCL dan Multi-ligamen

Updated: Aug 26





Operasi Rekonstruksi ACL, Meniscus


Operasi ACL lutut melibatkan penggantian semula ligamen ACL yang robek dengan orat baru, iaitu rekonstruksi ligamen ACL. Orat baru ini ialah tendon yang diambil dari paha pasien sendiri. Paha kita ada beberapa orat tendon yang boleh digunakan untuk rekonstruksi ACL tanpa apa-apa efek pada paha atau lutut. Operasi rekonstruksi ACL dilakukan secara luka saiz lubang kunci (keyhole sized wounds) dengan bantuan kamera artroskop. Operasi ini digelar rekonstruksi ACL secara artroskopi.




Kaedah yang termoden untuk rekonstruksi ACL ialah teknik anatomikal. Teknik anatomikal mengambil kira struktur lutut pasien individu dan dapat kenalpasti posisi yang paling jitu untuk meletakkan ligamen ACL baru (orat tendon dari paha pasien) yang direkonstruksi. Orat tendon yang diguna untuk gantikan atau rekonstruksi ACL baru diposisikan dengan jitu melalui teknik anatomikal. Ini membolehkan lutut pasien dikembalikan kepada keadaan normal. Setelah sembuh, ACL baru yang direkonstruksi anatomikal membolehkan lutut berfungsi dengan normal, stabil, tanpa rasa longgar. Pasien dapat kembali ke olahraga lasak dengan ACL yang direkonstruksi melalui teknik anatomikal.

Di samping kembalikan lutut ke fungsi asal, teknik anatomikal dapat memelihara tulang rawan lutut daripada keausan (pengapuran) dalam jangka panjang. Hasilan daripada operasi ACL secara anatomikal lebih jitu dan lebih baik berbanding dengan operasi cara konvensional.

Operasi ACL teknik anatomikal membolehkan pemulihan fungsi lutut sepenuhnya dan kelestarian kesehatan lutut jangka panjang.

Kalo pasien ada cedera / robek orat meniscus, ianya boleh diperbaiki secara artroskopi pada masa sama dengan rekonstruksi ACL.




Operasi Rekonstruksi PCL dan Multi-ligamen

Rekonstruksi PCL lutut juga dilakukan melalui operasi artroskopi mirip dengan rekonstruksi ACL. Dalam rekonstruksi PCL secara artroskopi, luka operasi bersaiz lubang kunci digunakan dan PCL direkonstruksi di bawah penglihatan langsung dengan kamera artroskop. Seperti ACL, PCL yang robek tidak akan pulih jika hanya dijahit kembali. Ianya harus direkonstruksi, yang berarti diganti menggunakan tendon graf. Tendon graf ini biasanya diambil dari tendon pasien sendiri. Setelah tendon graft telah ditempatkan pada posisi asli PCL di bawah penglihatan artroskopi, ianya dipasang ke dalam tulang menggunakan skru khusus yang bio-diserap, di mana skru itu akan hilang setelah beberapa tahun. Pada saat itu, PCL graft telahpun akan tumbuh secara kukuh ke dalam tulang dan skru tidak lagi diperlukan.

Selama operasi yang sama, ligamen robek lain seperti PLC atau LCL juga dapat direkonstruksi bersama dengan PCL. Rekonstruksi PCL dan ligamen kompleks lainnya seperti LCL atau PLC perlu dilakukan lebih awal untuk mendapatkan hasil terbaik.


16 views0 comments

Recent Posts

See All