top of page

Kondisi Nyeri Bahu

Updated: Jun 13, 2022



Anda mungkin menderita nyeri bahu terutamanya apabila mengangkat tangan. Nyeri bahu ini kerap-kali menganggu anda daripada tidur lena. Berikut adalah kondisi atau cedera yang lazim berlaku dalam bahu yang menimbulkan nyeri bahu seperti ini:

Keradangan tendon rotator cuff bahu

Korobekan tendon rotator cuff bahu

Pengapuran/ keradangan sendi acromioclavicular (ACJ) bahu (ACJ arthritis)



Kondisi-kondisi di atas seringkali berlaku dalam bahu, sama ada berasingan atau bersama. Kondisi-kondisi ini adalah disebabkan cedera yang kronik atau berulangkali (overuse injury)

Bagaimana perawatan kondisi-kondisi nyeri bahu ini?

Dalam kasus awal atau ringan, kondisi nyeri bahu ini boleh dirawat dengan obatan anti-nyeri. Rawatan fisioterapi bahu boleh dilakukan untuk memperkuatkan otot-otot di sekeliling bahu supaya dapat mengurangkan kenyerian dan melancarkan pergerakan sendi bahu. Jika semua ini gagal melegakan sakit bahu, suntikan obat steroid (anti-radang) ke dalam bahu boleh dilakukan. Suntikan anti-radang ini melegakan keradangan dan rasa nyeri. Akan tetapi, suntikan ini tidak boleh memulihkan kondisi dan kenyerian serta keradangan ini kerap kembali.

Perawatan yang paling berkesan untuk menangani kondisi-kondisi ini ialah operasi. Teknik operasi kini sangat maju dan boleh dilakukan dengan luka bersaiz lubang kunci melalui artroskopi. Dengan artroskopi bahu, kerobekan dan keradangan tendon dapat dirawat atau diperbaiki.

55 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page